Inspiratie voor je beleid - Essers
Bij H.Essers is veiligheid een onderwerp dat niet geparkeerd kan worden. Van vrachtwagenchauffeur, heftruckbestuurder tot directie, iedereen wordt erbij betrokken. En hierbij zijn ook veilige vrachtwagencabines prioritair.
Raf Timmermans, preventieadviseur bij H.Essers, licht de aanpak van het logistieke bedrijf toe.
Hoe motiveren jullie chauffeurs om hun dashboard en ruiten proper te houden?
Timmermans: “We sensibiliseren via verschillende kanalen bij H.Essers, zoals onze nieuwsbrief, de gesloten Facebookpagina “Red Trucks, Green driving”, de boordcomputer, het sms-platform, de BBS-training en de veiligheidsrondgangen op onze terreinen.”
“Tijdens de veiligheidsrondgangen, of ‘yard controls’, kijken we altijd naar de algemene staat van het voertuig en of de spiegels en ruiten proper zijn.”
“Sinds enkele jaren inspecteren ook onze driver-mentoren of de voertuigen op ons terrein ordelijk zijn. In de opgeruimde cabines laten ze een bedankbriefje achter en hiervoor kregen we al heel wat positieve feedback van chauffeurs.”.
Wat met de verplichte vignetten en OBU’s voor kilometerheffing?
“Als het voertuig enkel in België rijdt, is alleen de keuringssticker op de voorruit verplicht. Helaas zijn er heel wat extra verplichtingen als je de landsgrenzen overgaat, zoals tolvignetten en tolkastjes. En ook deze moet je aan de voorruit bevestigen.”
“Sinds dit jaar werken we daarom samen met MSTS en laten we in alle nieuwe voertuigen en voertuigen die naar de keuring moeten de ‘Telepass EETS’-box installeren. EETS staat voor European Electronic Toll Service en deze box bundelt alle tolkastjes en kaarten, waardoor je je voorruit leeg kan houden. De overstap zal ongeveer een jaar duren, waarna al onze chauffeurs een veel beter zicht vanuit hun cabine zullen hebben”.
Moeten jullie chauffeurs verplicht een zonnebril aan boord hebben?
“Dat is niet verplicht maar we raden het wel aan. Twee keer per jaar sensibiliseren we via interne schermen en onze Facebookpagina over hoe je omgaat met de risico’s van een laagstaande zon.”
Wat kunnen logistieke bedrijven nog doen om een goed zicht te garanderen?
“Wij beschikken zowel in Genk, Tessenderlo als Lommel over een eigen wasstraat waar chauffeurs hun voertuig gemakkelijk kunnen schoonmaken. Met het aparte vat en borstel kan je je voorruit, zijruiten en spiegels reinigen. Uiteraard vragen we de chauffeurs ook om geen spullen aan of tegen de voorruit te plaatsen en we sensibiliseren hen over de gevaren. We coachen de chauffeurs, bedanken zij die het goed doen en corrigeren onveilig gedrag.
“In het najaar 2021 schakelen we binnen de code 95 in één van de modules over naar een dag ‘dodehoek- en manoeuvreerschade’. Het thema kijktechniek in complexe situaties is hier een belangrijk onderdeel van.”.
Veilig rijden bij slecht weer
“We informeren onze chauffeurs ook over hoe je veilig rijdt bij beperkte zichtbaarheid door nevel, mist en regen.”
-
Pas je snelheid aan en vergroot de normale veiligheidsafstandHoud minstens 2 seconden of 50 meter afstand van je voorligger op autosnelwegen.
-
Schakel je koplampen aanGebruik de mistlichten wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter bedraagt.
-
Wees aandachtig bij laagstaande zonPas de (hoogte)stand van je stoel en zonnescherm aan. Een zonnebril helpt uiteraard ook!
Wat zijn jullie tips om je cabine gezellig én veilig in te richten?
“Chauffeurs kunnen hun cabine een persoonlijke toets geven door aan de slag te gaan met zetelhoezen, tapijtjes, sfeerverlichting, een stuurhoes, en nog veel meer.”
“Tot slot geef ik nog graag een belangrijke boodschap mee. Vrachtwagenchauffeurs moeten alle afleiding wegnemen die hun zicht op de weg kan verstoren. Maar het is ook belangrijk dat medeweggebruikers beseffen dat de chauffeur zelfs dan niet alles kan zien. Dus ook het kijkgedrag van de andere weggebruikers speelt een grote rol om ongevallen te vermijden. Als je een manoeuvre wil uitvoeren in de buurt van een vrachtwagen, probeer dan om oogcontact te maken en aan te tonen welke actie je zal uitvoeren.”, aldus Timmermans.