Is je cabine wettelijk in orde?

Met een propere voorruit en dashboard zie je meer in het verkeer. Hoe meer versiering of rommel, hoe groter de dode hoek vooraan je vrachtwagen. Gerry Peeters, commissaris bij Wegpolitie Limburg, vertelt hoe de politie hierop handhaafen chauffeurs hierover sensibiliseert.

Kijken, zien en handelen

Gerry Peeters: “Niet naar waar je kijkt, maar wat je ziet is van belang.”

Gerry Peeters, commissaris bij Wegpolitie Limburg

Gerry Peeters, commissaris bij Wegpolitie Limburg

“Dit is een spreuk die ik ooit las op een scheurkalender. Misschien is dit ook wel een wijsheid die we moeten meenemen in het verkeer. Uiteraard start alles met aandachtig kijken, maar nog belangrijker is wat je ziet en registreert.”

“Met minder afleiding op het beeld, kunnen onze hersenen dit veel gemakkelijker verwerken en onze impulsen naar de juiste handelingen sturen. Een onbezoedeld zicht is dus uiterst belangrijk.”, aldus Peeters.

Je tweede thuis

Peeters: “Vrachtwagenbestuurders leven soms in hun cabine en richten die daarom gezellig in. Het is een plaats waar ze, afhankelijk van hun opdracht, langer verblijven dan thuisEn net zoals bij de inrichting van een huis, kiezen sommigen voor orde en soberheid en anderen voor uitbundige versieringen, souvenirs, foto’s…”

Ieder zijn smaak, maar toch zijn er grenzen. Zo mag het zicht vanuit je cabine niet belemmerd worden door obstakels, beschadigingen, vuil of de aard van de ruiten. Dat staat in verschillende wettelijke bepalingen.

Wat zegt de wet?

Peeters: “De wegcode zegt dat alle voertuigen en hun toebehoren in overeenstemming moeten zijn met het technisch reglement, goed moeten werken en in een perfecte staat van onderhoud moeten zijn. Voor ruiten betekent dit dat ze niet beschadigd, aangedampt of vuil mogen zijn en het zicht naar buiten maximaal moet zijn. 

Niet enkel naar waar je kijkt, maar wat je ziet is van belang.
Gerry Peeters, commissaris bij Wegpolitie Limburg

Het verschil laten ervaren 

Als politiediensten handhaven we hierop tijdens routinecontroles van het vrachtverkeer.  We maken uiteraard een onderscheid tussen toestellen die niet of wel noodzakelijk zijn, zoals een OBU, vignetten en eventueel gps-toestellen. Maar hiernaast zien we ook dat het dashboard soms vol staat met vlaggetjes, kerstbomen, lampen, koffiemachines, pennenhouders, beertjes, asbakken, laptops (al dan niet met gps-kaart)... Dit verhindert niet alleen het zicht vanuit de cabine, maar zorgt ook voor heel wat afleiding tijdens het rijden.”, aldus Peeters. 

Wanneer we bestuurders hiermee confronteren, sensibiliseren we ze over de gevaren van een vol dashboard. We laten ze dan alle overbodige versieringen verwijderen waardoor ze zelf ervaren hoe ze het zicht kunnen verbeteren. Voor inbreuken op het zicht en de toestand van de ruiten kan je bovendien een onmiddellijke inning van 75 tot 1.000 euro krijgen.

  • Minstens 75 euro
    Voor minieme belemmeringen of beschadigingen buiten het schoonmaakgebied van de ruitenwissers.
  • Minstens 350 euro en ter plaatse oplossen
    Voor belemmeringen of beschadigingen binnen het schoonmaakgebied van de ruitenwissers.
  • Tot 1.000 euro en ter plaatse oplossen
    Als het zicht ernstig aangetast is.

Laat je niet verrassen door de zon 

Peeters: “Als we spreken over een lege voorruit, wat dan met zonnebescherming, zoals zonnekleppen en een zonneband? Die zijn uiteraard toegelaten binnen de normen van de technische eisen. 

Een zonnebril moet je niet verplicht aan boord hebben, maar het is geen overbodige luxe om beter te zien en ‘s avonds geen hoofdpijn te hebben na een zonnige werkdag.” 

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie