Luc Cnockaert geeft het goede voorbeeld
Eén vlagje, hoog bovenaan om het zicht op de weg niet te belemmeren. Dat is alles wat er bij vrachtwagenchauffeur Luc Cnockaert nog aan de voorruit hangt. Maar dat was niet altijd zo, tot hij bijna een ongeval meemaakte door een te vol dashboard.
Luc vertelt hoe hij andere chauffeurs nu sensibiliseert om hun dashboard en voorruit leeg te houden. Hierbij wordt hij ondersteund door zijn bedrijf. Philippe Spooren (preventieadviseur) licht toe hoe Alders Transport samen met Luc aan meer verkeersveiligheid werkt.
Over Luc Cnockaert
- Leeftijd: 64 jaar
- Aantal dienstjaren: 35 jaar actief in de transportsector
- Werkt voor: Alders Internationaal Transport nv in Overpelt
- Vrachtwagen: DAF XF in de huif, internationaal
- Voor dit beroep gekozen: voor de vrijheid en zelfstandigheid en om de wereld te zien en te beleven.
Luc, enkele jaren geleden kon je nipt een ongeval vermijden. Wat was er gebeurd?
Luc Cnockaert (vrachtwagenchauffeur bij Alders Transport): “Dat klopt, een voetganger stak de straat over en door mijn dashboardtafel en de versiering aan mijn voorruit, had ik hem niet gezien. Gelukkig vertrok ik traag, zodat hij nog op mijn vrachtwagen kon kloppen. Door dat geluid kon ik op tijd remmen, waardoor we er met de schrik vanaf kwamen. Maar ik was er zo van geschrokken dat ik meteen alles heb weggehaald.”
En sindsdien probeer je je collega’s te overtuigen om hetzelfde te doen?
“Hoe meer voorwerpen of versiering op je dashboard of voorruit, hoe groter je dode hoek voor je vrachtwagen is. Ik check daarom regelmatig of de cabines van onze 400 voertuigen in orde zijn. Door deze volgehouden inspanning rijdt ongeveer 95% van onze chauffeurs veilig. Hiernaast sensibiliseer ik mijn collega’s met krantenknipsels of laat ik hen de gevaren van een te vol dashboard zelf ondervinden. Dat doe ik bijvoorbeeld door kinderen voor een stilstaande vrachtwagen te zetten. De chauffeur ervaart dan meteen dat hij hen niet ziet als zijn dashboard te vol staat.”, aldus Cnockaert.
Wat doet Alders Transport om chauffeurs te sensibiliseren?
Philippe Spooren (preventieadviseur bij Alders Transport): “We controleren wagens die binnenkomen en bespreken onveilig gedrag. Onze chauffeurs mogen niets op eigen houtje in de cabine veranderen. Hiernaast begeleiden we chauffeurs die een dodehoekongeval nipt konden vermijden. Op ons terrein in Pelt beschikken we ook over een spiegelafstelplaats.”
“Onlangs hebben we een nieuw project opgestart met aandacht voor gezondheid, slaapritme en stress. Een goed uitgeruste en kalme chauffeur houdt immers een beter overzicht.”
Wat met de verplichte tolkastjes die het zicht beperken?
Cnockaert: “Verschillende aanbieders, zoals Shell Card, Evofenedex, UTA One, PASSango en DKV, bieden een oplossing voor de verplichte tolkastjes voor buitenlands transport. Zij bundelen alle toestellen, waardoor je nog maar één kastje nodig hebt, ter grootte van een portefeuille.”
Spooren: “Alders is recent overgestapt op dit systeem. Hierdoor kunnen we alle andere toestellen uit de truck nemen wat het zicht voor de chauffeur enorm verbetert. Je hebt dan nog maar één toestel nodig dat je best achter de spiegel aan je voorruit of linksonder aan de bestuurderskant plaatst.”
Kunnen chauffeurs bij Alders hun cabine gezellig inrichten?
Spooren: “Decoratie bovenaan de ruit laten we toe. Chauffeurs mogen uiteraard ook hun slaapruimte personaliseren. Als je zoveel tijd in je cabine doorbrengt, is een thuisgevoel belangrijk.”
Cnockaert: “Ik heb één vlaggetje aan de voorruit. Dit hangt helemaal bovenaan, waardoor het mijn zicht niet belemmert.”
Bedankt Luc Cnockaert en Philippe Spooren voor jullie tips!