VSV Truckveilig 2016_Retie090
12/09/2017

Wist u dit al over de dode hoek?

De Lokale Politie Antwerpen bestudeerde (met de hulp van aangrenzende politiezones) tussen 2010 en 2016 de oorzaken van ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers. Frank Van daele, inspecteur bij de Lokale Politie Antwerpen vertelt over de resultaten.

Frank Van daele – “De omvang en plaats van de dode hoek hangt af van het type en bouwjaar van de vrachtwagen en de correcte afstelling van de spiegels. Bij vrachtwagens met bouwjaar tot en met 2006 ligt de dode hoek van rechts afslaande voertuigen rechts voor de cabine. Bij een hoge cabine is deze hoek noch door de ruiten, noch door de dodehoek- of breedtespiegel zichtbaar. Voor de ‘nieuwe’ vrachtwagens (bouwjaar vanaf 2007) is het grootste gedeelte van het gebied rechts van en vooraan het voertuig zichtbaar voor de chauffeur.

Uit resultaten van een onderzoek van de Lokale Politie Antwerpen blijkt echter dat het grootste gevaar toch in de rechterhoek en vooraan de vrachtwagen gesitueerd blijft*. Ook was het opmerkelijk dat de slachtoffers vooraan bijna allemaal 60-plussers waren, terwijl de jongeren vaker in de hoek rechts vooraan verongelukken. De resultaten zijn verwonderlijk, omdat deze plaatsen via de juiste spiegels (zeker in de nieuwere vrachtwagens) zichtbaar zouden moeten zijn.

Overzicht van de eerste 20 door het team onderzochte ongevallen en hun ‘locatie’ tegenover de vrachtwagen. De doorkruiste cijfers zijn ongevallen met dodelijke afloop.

De dodehoekproblematiek lijkt verschoven te zijn van fysieke zichtbaarheid naar taakbelasting of aandacht van de trucker. Als chauffeur is het niet evident om op elk moment alle spiegels te controleren en het wordt nog moeilijker tijdens een manoeuvre (bv. rechts afslaan). Hierdoor lopen kwetsbare weggebruikers ondanks alle spiegels toch nog de kans om over het hoofd gezien te worden.

De dodehoekproblematiek is verschoven van fysieke zichtbaarheid naar taakbelasting of aandacht van de trucker

Hoe kunnen we deze ongevallen dan voorkomen? Ik heb mijn kinderen altijd aangeleerd om aan het kruispunt of verkeerslicht even te wuiven naar de chauffeur. Enkel als er oogcontact tussen beiden is, kunnen we een ongeval met 100% zekerheid vermijden.”

*Noot: we kunnen dit onderzoek niet met zekerheid voor het hele Belgische grondgebied gebruiken, want het gaat hier enkel over ongevallen in een grootstedelijke omgeving. 

Ander nieuws

Van 90 naar 70 km/u

Vanaf 1 januari 2017 geldt in Vlaanderen een snelheidslimiet van 70 km/u op iedere weg buiten de ...

Erik Leysen: “Enkel met wederzijds begrip en respect op de baan vermijd je ongevallen”

Dit jaar werden Erik Leysen en zijn zoon Kevin Leysen bekroond tot fiere ambassadeurs van de TRUCKVEILIG...

Mia De Wael: “Voor Van Dievel is veilig verkeer dé kernwaarde van onze identiteit”

Het transportbedrijf Van Dievel kreeg de eer om boegbeeld van TRUCKVEILIG 2017 te worden. Voor ...