VSV Truckveilig Joosen019
06/06/2018

Transport Joosen is boegbeeld TRUCKVEILIG 2018

Transport Joosen kreeg de eer om boegbeeld van TRUCKVEILIG 2018 te worden. Dit ambitieus transportbedrijf werd dit jaar verkozen tot ‘Transporteur van het Jaar’ en TRUCKVEILIG winnaar tijdens de Transport & Logistics Awards. Yves Haudhuyze (preventieadviseur en COO): “veiligheid is bij ons geen afdeling, maar een levensstijl”.

Hoe zou je een goede vrachtwagenchauffeur omschrijven?

“Veiligheid staat bij ons centraal en daarom verwachten we van onze chauffeurs dat ze de verkeersregels kennen, oog hebben voor de zwakke weggebruiker, alert zijn voor onverwachte situaties en de rij- en rusttijden respecteren. Onze werknemers berekenen op voorhand hoe laat ze moeten vertrekken om rustig te rijden. Verder vinden we het ook heel belangrijk dat onze chauffeurs klantvriendelijk en open zijn, want zij zijn de ambassadeurs van onze firma.”

Transport Joosen hecht veel belang aan opleiding. Ervaren chauffeurs leiden nieuwelingen op, hoe pakken jullie dat concreet aan?

“Wij leiden onze vaste werknemers op tot erkende meter- of peterchauffeurs die de nieuwelingen onder hun vleugels nemen. Na een positief sollicitatiegesprek rijdt de kandidaat-chauffeur minimaal een week mee met de meter of peter. Vervolgens evalueren we hem en als hij bekwaam is, kan hij zelfstandig aan de slag. Onze meter- of peterchauffeurs blijven wel mee opvolgen en sturen bij waar nodig. Hiernaast kan elke chauffeur individueel gevolgd en gecoacht worden voor zijn rijgedrag.”

Jullie investeerden sterk in een goede veiligheidsuitrusting. Wat zou je andere bedrijven zeker aanraden?

“Onze vrachtwagens werden onder andere uitgerust met volgende systemen:

  • dashcam;
  • dodehoekcamera waarbij je het beeld op het dashbord kan zien;
  • automatische start-stopsysteem en afremmen.”

Snelheidsbegrenzing op 85 km/u is een gedurfde maatregel, want je kan minder kilometers per uur afleggen. Waarom deze keuze?

“Wij streven naar hoffelijke chauffeurs die kunnen anticiperen op onverwachte situaties en nooit agressief reageren. Een snelheidsbegrenzing op 85 km/u kan hierbij al veel helpen. Bovendien resulteert een rit Antwerpen-Oostende aan 85km/u of aan 92km/u slechts in een tijdverschil van 3 minuten. De som is dan snel gemaakt voor ons…”

Onze veiligheid gaat nooit met vakantie.

Hoe gaat Transport Joosen om met nultolerantie op alcohol en drugs?

“Het is bij CAO bepaald dat er een nultolerantie is bij vrachtvervoer. Als wij vermoeden dat een chauffeur onder invloed is, spreken wij hem discreet aan. Uiteraard verbieden we de chauffeur ook om die dag te rijden. Als dit opnieuw voorvalt, roepen we meteen de hulp van onze externe dienst in.”

Jullie koppelen de opleidingen in het kader van code 95 aan de bevindingen van de fleet manager rond rijgedrag, bandenstaat, verbruik en slijtage. Hoe verloopt dat concreet?

“Onze fleet manager evalueert onze chauffeurs regelmatig op (economisch) rijgedrag, bandenstaat, verbruik, zorg voor de vrachtwagen, onderhoud materiaal… We bespreken de resultaten met de chauffeurs en als het nodig is, laten we ze een opleiding op maat volgen.”

Chauffeurs zijn sneller afgeleid door de smartphone. Hoe pakt Joosen dat aan?

“Wij sensibiliseren regelmatig met interne campagnes en sporen onze chauffeurs aan om, weliswaar op vrijwillige basis, niet te gsm’en in de vrachtwagen. Hiervoor experimenteren we met een app die je gsm blokkeert als je aan het rijden bent. Onze chauffeurs moeten regelmatig wachten aan terminals, bij klanten… Dat is het ideale moment om te bellen, een berichtje te sturen of je social media nog eens te checken.”

Waarom ondertekende Transport Joosen het TRUCKVEILIG charter?

“Veiligheid is bij ons geen afdeling, maar een levensstijl. We sensibiliseren onze chauffeurs regelmatig rond verkeersveiligheid. Door het charter te onderteken, engageren we ons dagelijks en kunnen we onze initiatieven nogmaals benadrukken.

Onze belangrijkste actiepunten:

  • We moedigen een gezonde levensstijl aan door te informeren naar en te sensibiliseren over voldoende nachtrust, beweging en een evenwichtige voeding.
  • We informeren onze chauffeurs over actuele verkeersomstandigheden via briefings, interne nota’s, audiovisuele of digitale programma’s en speciale bemerkingen op het routeformulier.
  • We organiseren zelf opleidingen over verkeersveiligheid en laten onze chauffeurs cursussen volgen bij erkende opleidingscentra.
  • We stellen haalbare rittenschema’s op waarbij we rekening houden met de levensstijl van de chauffeur (biologische klok, kwaliteitsvolle parkings…)
  • We zorgen ervoor dat de routes woonkernen en stedelijke gebieden vermijden en gebruiken de aangeduide vrachtroutenetwerken.
  • We zien er altijd op toe dat de vrachtwagen technisch in orde is en de boorddocumenten volledig zijn.
  • We controleren de aanwezigheid, de juiste werking en het correcte gebruik van snelheidsbegrenzers en tachografen.”

Mochten de chauffeurs bij Joosen ook mee vieren nadat jullie in de prijzen vielen tijdens de Transport & Logistics Awards 2018?

Onze CEO, Kurt Joosen, heeft al onze medewerkers bedankt voor hun inzet met een grote taart en een ‘frietkot’. Als we events met alcohol organiseren voor onze chauffeurs zorgen we er altijd voor dat zij op een veilige manier naar huis gaan. Chauffeurs kunnen in hun vrachtwagen slapen of we regelen een pendelbus die al onze werknemers na een feestje veilig thuis afzet.

Ander nieuws

Glenda Luytens: “geen alcohol tijdens de werkuren is onze gouden regel”

Dit jaar ontving Bierhandel Nauwelaerts een eervolle vermelding als TRUCKVEILIG transportbedrijf...

“Blijf niet in je ivoren toren. Ga met je chauffeurs de baan op”

Van Moer Transport uit Zwijndrecht is specialist in goederen- en containervervoer, zowel op nationaal...

Renewi: “verkeersveiligheid ligt onze chauffeurs nauw aan het hart”

Dit jaar mocht Van Gansewinkel de TRUCKVEILIG award in ontvangst nemen op de Transport & Logistics...
We gebruiken cookies op deze website om uw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, gaat u hiermee akkoord. Meer informatie