De rode gordel

Een gordel die opvalt en dus ook als je hem niet zou dragen. Daar pakken Renault Trucks en Volvo Trucks mee uit om chauffeurs nog beter te beschermen. Guy Gogne, marketingverantwoordelijke bij Renault Trucks BeLux en Lies Vanderper, communicatieverantwoordelijke bij Volvo Trucks lichten het toe in een kort interview.

Waarom voorzien jullie rode gordels in de cabine?

Guy Gogne (Renault Trucks): “Chauffeurs moeten hun gordel dragen omdat het al lang bewezen is dat je dan een pak minder kans hebt op een letsel bij ongevallen. En dat bij alle snelheden en voor alle typen voertuigen, ook vrachtwagens. Sinds kort zijn de cabines standaard voorzien van een waarschuwing om de chauffeur te dwingen de gordel te dragen. De gordels van Renault Trucks zijn rood, zodat het goed opvalt dat ze gedragen worden. Enkel indien nodig bieden we ook zwarte gordels aan.”

Lies Vanderper (Volvo Trucks): “We hebben onze rode gordel geïntroduceerd op vraag van grote bedrijven in de petrochemische sector. Zij wilden de verplichte gordeldracht op hun sites makkelijker kunnen controleren. Het was nog een complexe zoektocht naar het rode pigment dat voldoet aan de eisen van brandveiligheid voor de gordel.”

Heeft de gordel nog zin als je airbags hebt?

Lies V.: “In een vrachtwagen is een gordel effectiever dan een airbag door de zitpositie van de chauffeur en de ruimte in de cabine. Daarom primeert de gordel en worden airbags niet altijd gemonteerd.”

Guy G.: “Airbags zijn altijd een complementair systeem, gordels zijn belangrijker om een letsel te voorkomen. Ze vervangen die dus niet. Als je geen gordel draagt, kan een airbag zelfs ernstige verwondingen veroorzaken. Er zijn ook situaties waarbij de airbag in het stuur niet zal afgaan en enkel de gordel bescherming biedt (bv. een zijdelingse aanrijding).”

Hoe comfortabel is de gordel?

Guy G.: “De gordel maakt bij Renault Trucks deel uit van de zetel. Dit verhoogt het comfort sterk en de hoogteverstelling van de gordel is altijd in orde.”

Lies V.: “Dat is ook zo bij Volvo Trucks.”

Hebben jullie tips om de gordel correct te dragen?

“Laat de gordel goed op je schouder liggen en span hem altijd al zelf wat aan, zeker als je dikke kledij draagt.”, aldus Guy G.

Lies V.: “YOLO, just wear it, always! En nog een leuk weetje: Volvo Trucks is de uitvinder van de driepuntsgordel, die nu 63 jaar bestaat en wereldwijd al meer dan een miljoen levens heeft gered.”

Bedankt Guy en Lies!

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie