Joeri Hertleer geeft het goede voorbeeld

Hertleer Transport : de voordelen van een sportieve transporteur

Naast de grote bekende spelers, zijn er in Vlaanderen ook heel wat kleine transportbedrijven. Joeri Hertleer staat met tien trekkers aan het hoofd van zo’n klein transportbedrijf. Daar is op zich niets speciaals aan. Maar na het overlijden van zijn broer gooide Joeri Hertleer het roer om en begon te sporten. Dankzij meer beweging en een gezondere levenstijl zit hij nu fitter achter het stuur. Hij gaf het goede voorbeeld en al snel volgden de collega’s.

Joeri Hertleer: “Op 1 juli 1995 behaalde ik mijn diploma Bedrijfsmanagement en startte in het bedrijf van mijn vader omdat ik het een boeiende sector vond. Heel divers en uitdagend, want je komt problemen tegen waar je niet op voorbereid bent, maar er zijn zo vaak toffe momenten en verhalen die eeuwig in je geheugen blijven hangen.
Wellicht ook wel de job waar je het meest jezelf kan zijn, want iedereen neemt je zoals je bent.”

Het is geen beroep zonder risico. Eén van de belangrijkste oorzaken bij vrachtwagenongevallen is slaperigheid. Vrachtwagenbestuurders zijn bijzonder vatbaar voor vermoeidheid door hun werkuren, de lange monotone ritten en de slechte slaapfaciliteiten langs de kant van de weg. Wat raad jij je chauffeurs aan om te doen als ze zich slaperig voelen tijdens een rit?

Hertleer: “De slaperigheid komt vaak door de levenswijze van een chauffeur en de luxe van de nieuwe vrachtwagens. Bij ons worden de rij-en rusttijden maximaal gerespecteerd en zo zou de vermoeidheid tot een minimum moeten beperkt worden. Maar als je aan de wil van de klant wil voldoen, kan dat een grote uitdaging zijn. De losafspraken zijn soms op de meest onmogelijke uren en daarnaast moet je rekening houden dat ik enkel met chauffeurs werk die op de Belgische payroll staan. Op maandagochtend vertekken de eerste wagens rond 1 à 2u ’s nachts voor een rit van 4u. Hoe veilig zo’n rit verloopt, hangt af van hoe de chauffeur zijn weekend doorbracht, maar ik kan wel zeggen dat ik op twee oren slaap, want ik heb een topteam… gelukkig.”

“Ik ken al mijn chauffeurs persoonlijk en we praten veel. Zo kan ik aan de rij- en rusttijden op mijn track and trace zien dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld een chauffeur die steeds 4,5 uur rijdt en dan altijd netjes pauze neemt, als die dan plots meerdere keren zijn rit onderbreekt voor een korte pauze… Dan weet ik: er scheelt iets.”

“Als een chauffeur zich slaperig voelt, dan is het eerste dat hij moet doen een parking opzoeken. Te laat op de afspraak of niet… een verkeersongeval kan zo’n zware gevolgen hebben, dan is een boze mail van een klant een kleintje. Best doet de chauffeur dan een wandelingetje om de slaperigheid af te wenden. Voldoende water drinken onderweg zodat je af en toe een plaspauze moet nemen, kan ook wonderen doen. En goed hydrateren is sowieso goed voor het lichaam.”

Wat doe je als blijkt dat één van je chauffeurs de rij- en rusttijden dreigt te overschrijden? Wordt hij dan opgehaald door een andere chauffeur of blijft die overnachten in de cabine?

Hertleer: “Chauffeurs overnachten dan in de cabine, maar ik zorgde bij de investeringen van de laatste jaren ook wel voor meer welzijn: ruimere cabines, standairco’s, betere bedden, enz… Investeringen waardoor de nachtrust van de chauffeur kwalitatiever is en hij de dag frisser kan aanvangen.”

Uit onderzoek blijkt dat vrachtwagenbestuurders kampen met een verhoogde kans op zwaarlijvigheid en hart- en vaatziekten door slechte slaapgewoonten, weinig beweging, veel roken, lange werkuren. Dit heeft op zijn beurt een invloed op het ongevalsrisico. Jij hebt niet altijd marathons gelopen. In het verleden kampte je met overgewicht. Hoe komt het dat je daar iets aan gedaan hebt?

Hertleer: “In 2012 overleed mijn broer aan hartfalen op een leeftijd van 46 jaar. Wij runden toen samen het bedrijf. Plots stond alles stil, maar in onze job heb je geen tijd om stil te staan, jammer genoeg. Ik wist bij mezelf dat ik niet goed bezig was qua gezondheid, maar je denkt altijd dat dit jou niet overkomt. Tot je telefoon krijgt dat je broer is overleden en jij de volgende dag er alleen voor staat met het familiebedrijf.”

“Ik liet om te beginnen mijn hart testen bij een cardioloog. Die vroeg: doe je duursport? Ik lachte en zei nee. Op het cardiogram zag hij dat ik mijn beroep had gemist: marathonloper. Ik sprak met hem af dat ik terug zou gaan lopen en dat ik opnieuw zou langskomen met een medaille van een marathon. Ik deed een weddenschap met een vriend: binnen de 2 jaar zou ik een marathon lopen. Maar niemand geloofde dat ik dat kon.”


Je kreeg de titel Sportman van het Jaar in Assenede en je bent nu een fanatieke hardloper, die tot vier marathons per jaar loopt. Dat is mooi, maar niet haalbaar voor iedereen. Hoe betrek jij je chauffeurs mee in het sportieve verhaal?

Hertleer: “Ik was slecht begonnen aan mijn weddenschap… Lopen, lopen, lopen, zo snel mogelijk en al snel volgde een blessure. Ik kwam bij een sportarts terecht die me een schema gaf om terug van nul te beginnen. Toen ben ik beginnen genieten van het lopen en het werd een passie. Na anderhalf jaar liep ik mijn eerste marathon in Rotterdam, een droom die werkelijkheid werd!”

“In de laatste weken voor een marathon zien de collega’s dat ik totaal anders leef en komen ze me in de vroege uren wel eens tegen als ik aan het lopen ben. Sommigen stellen dan wel vragen over wat ik eet of hoe ik dit of dat doe. Met enkele tips verloor een chauffeur 20 kg op een gezonde wijze door enkel zijn voedingsgewoontes aan te passen.”

“Ik zie ook meer fietsen op het werk en zie dat er velen in het weekend nu ook gaan wandelen en fietsen. Dat doet me enorm plezier, want door sporten word je gezond moe, je slaapt beter en de volgende ochtend ben je fris en alert.”

“Mijn klanten en leveranciers ontvangen een looptruitje van mijn firma als ze 5 kilometer kunnen lopen of wandelen. Het is niet enkel goed voor hun gezondheid, maar we versterken ook onze band, want ik krijg van overal uit Europa foto’s waar mijn shirts te zien zijn!”

Bij een gezonder leven hoort ook gezonde voeding. Wat zijn jouw tips om gezond te eten en drinken onderweg?

Hertleer: “Het is belangrijk om veel groenten en fruit, die gemakkelijk te eten zijn, mee te nemen en die te combineren met water. Het aanbod in de winkels is al zo groot geworden dat je een groot assortiment in de koelkast kan hebben die je makkelijk onderweg kan snoepen, van kersttomaten tot babyaugurken enz… Als je dit meeneemt bij vertrek zal je ook niet stoppen aan een benzinestation om wat snacks en rommel te kopen. Het vult de maag, je hebt geen honger onderweg en de portie die je ’s avonds zal eten, zal veel kleiner zijn.”

“Het is ook belangrijk om tijdens het avondmaal zoveel mogelijk gezonde dingen te nemen zoals vis en groenten. Laat je niet verleiden om bij de uitgebreide buffetten zoals bv in een routier in Frankrijk veel sauzen, gefrituurde snacks en frieten op te scheppen. En ja, neem eens enkel water i.p.v. wijn. Thuis zou je ook niet elke dag wijn drinken bij de maaltijd, waarom daar wel?”

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewaren Terug