Interview Aertssen

Aertssen maakt gebruik van smartphone in voertuigen onmogelijk

Aertssen Group is een op en top Belgisch familiebedrijf, met een open kijk op de wereld. Veiligheid en verkeersveiligheid zijn voor hen erg belangrijk. Dit jaar startte het bedrijf met de installatie van Truce Beacon in hun vrachtwagens. Vanaf volgend jaar komen de grote mobiele voertuigen waarmee ze zwaar transportmateriaal vervoeren en de bedrijfswagens aan bod. Zowel de CEO, de preventieadviseur, de ICT Project Manager als een van de chauffeurs wilden getuigen over het gebruik van de app.

Yves Aertssen, CEO Aertssen: 

“Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal. We willen dat ze na de werkdag veilig terug thuis geraken. Niet alleen de medewerkers, maar ook andere weggebruikers. En gsm-gebruik achter het stuur is een maatschappelijk probleem. En als je met grote zware tuigen de weg op gaat, vinden wij als bedrijf dat we daar iets aan moeten doen. Zo rusten wij al onze vrachtwagens uit met een radar waardoor zij automatisch remmen. Daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in Truce Beacon, waarmee we het gsm-gebruik van medewerkers kunnen beperken.”

Jullie hebben een toestel in de truck ingebouwd waardoor het gebruik van de smartphone onmogelijk wordt. Hebben jullie al resultaten van deze campagne?  

“De uitrol bij de vrachtwagens en de hijskranen is intussen afgerond en nu kunnen wij op kantoor monitoren hoeveel keer een pop-up van een app wordt geblokkeerd, maar tevens kunnen wij het rijgedrag van de chauffeurs monitoren. Dus waar te snel gereden wordt, krijgen wij ook een pop-up op ons dashboard en kunnen wij de chauffeurs daarover aanspreken.”

Gebruik je zelf ook de Truce Beacon?

“Absoluut! Ik heb de app ook op mijn smartphone geïnstalleerd en ik kan dus niet bellen of berichten sturen tijdens het rijden. Ik moet het goede voorbeeld geven.”

Ellen Groom, preventieadviseur Aertssen

Veiligheid is één van de kernwaarden van de Aertssen Group. We willen dat al onze medewerkers na de dagtaak veilig naar huis terugkeren. Door het toenemend verkeer en het veelvuldig smartphonegebruik, is verkeersveiligheid de laatste jaren een belangrijk onderdeel geworden van ons veiligheidsbeleid. Met meer dan 150 zware vrachtwagens op de baan is het cruciaal om zowel eigen medewerkers als andere weggebruikers te beschermen.”

“We organiseren tal van sensibiliseringscampagnes rond verkeersveiligheid. Zo maakten we een promotiefilmpje waarin directieleden beloofden om de gsm tijdens het rijden niet te gebruiken. Op de muur in onze personeelsgang prijkt een poster waarop ook alle medewerkers hun belofte kunnen neerpennen.”

Naast campagnes en opleidingen, investeren we in technische veiligheidssystemen in onze vrachtwagens. Al onze vrachtwagens zijn uitgerust met automatische remsystemen. Vrachtwagens waar de inbouw van dergelijke systemen door de fabrikant niet mogelijk is, worden uitgerust met Mobil Eye. Dit systeem geeft een waarschuwingssignaal wanneer de chauffeur afwijkt van zijn baanvak of wanneer een onverwacht obstakel de rijweg kruist.”

“We kijken ook continu uit naar nieuwe technologieën om onze vloot nog verkeersveiliger te maken. Zo testen we momenteel een systeem dat reageert wanneer de chauffeur afgeleid is.”

“Op ons hoofdkantoor in Stabroek hebben we een spiegelafstelplaats aangelegd. Vrachtwagenchauffeurs kunnen er op elk moment de spiegels correct afstellen. Dat is zeer belangrijk om dodehoekongevallen te vermijden. We leggen ook met plezier de gevaren van een vrachtwagen en de dode hoek uit in naburige scholen.”

Wat is de rol van de werkgroep verkeersveiligheid bij het uitrollen van dergelijk systeem? 

“Onze werkgroep zoekt actief naar initiatieven en tools om de verkeersveiligheid te verbeteren. Op basis van pilootprojecten worden veiligheidsvoorzieningen geëvalueerd en waar nodig geoptimaliseerd. Projecten worden toegekend aan een specifieke verantwoordelijke zodat deze met de nodige competenties en knowhow opgevolgd worden. De veelzijdigheid aan profielen binnen de werkgroep zorgt ervoor dat de nodige competenties aanwezig zijn voor elk project.”  

Ondanks jullie inspanningen om dagelijks te werken aan verkeersveiligheid werden jullie in 2018 geconfronteerd met een dodelijk verkeersongeval. Hoe ga je daarmee om als bedrijf?  

“Een dergelijke dramatische gebeurtenis heeft een grote impact op een organisatie. Plots word je geconfronteerd met het ondenkbare… Je vraagt je als bedrijf en als preventieadviseur af of je dit ongeval had kunnen voorkomen. Ondanks alle technische hulpmiddelen blijft de menselijke rol een zeer belangrijk aspect in het streven naar een veiliger verkeer. Blijvende sensibilisering, opleiding en herhaling blijft zeker een aandachtspunt.”

Over welke eigenschappen moet een veilige chauffeur beschikken? 

“Een veilige chauffeur dient naast de juiste opleiding, te beschikken over de juiste mindset. Hij moet zich ervan bewust zijn dat hij dagelijks met een zwaar voertuig op de baan rijdt, en daardoor een potentieel gevaar is voor andere weggebruikers. Een goede nachtrust en voldoende pauzes zijn hierbij een belangrijke bijdrage tot veilig gedrag. Elke verstrooidheid of afleiding kan fatale gevolgen hebben. Het spreekt voor zich dat het gebruik van de smartphone absoluut not done is bij het besturen van een vrachtwagen.”

ICT Project manager: Marie-Rose De Backer

Hoe werkt het “Truce Beacon systeem” precies? Blijf je wel nog bereikbaar?  

“Het toestel blokkeert automatisch alle verbonden gsmtoestellen vanaf 15 km/u. Handsfree bellen kan uiteraard nog wel via bluetooth, net als het bellen naar hulpdiensten. Ook het gebruik van navigatie met apps zoals Waze, Google Maps, etc. kan toegestaan worden. Truce heeft bovendien een passagiermodus voorzien. Zo checkt het systeem of je al dan niet achter het stuur zit. Is dat niet het geval, dan kan je wel nog gebruik maken van je smartphone.”

Hoe start je met de implementatie van dergelijk systeem? 

“Onze werkgroep onderzocht eerst enkele systemen. Truce is weerhouden na een testfase waar diverse profielen van de verschillende werkmaatschappijen betrokken waren. Onze QESH-afdeling (Quality, Environment, Safety, Health) was hierbij betrokken. De installatie van Beacon is minimaal. Je moet enkel de Beacon in de tuigen vastkleven. Het is wel belangrijk om vooraf na te gaan of alle voertuigen uitgerust zijn met bluetooth/carkit. De activatie van de app hebben we georganiseerd tijdens toolboxen.”

Jullie hebben de vakbond kunnen overtuigen van het belang van dergelijk veiligheidssysteem. Hoe hebben jullie dat voor mekaar gekregen? 

“Binnen de organisatie heeft iedere werknemer een GSM van het bedrijf, wat dit soort implementaties faciliteert. Door met de vakbond in dialoog te gaan en het belang van de veiligheid te benadrukken, hebben we hen kunnen overtuigenTruce is een hulpmiddel dat het bedrijf aanreikt om bestuurders te helpen zich aan de wettelijke voorschriften te houden en niet bijkomend afgeleid te geraken.”

De installatie van de app op privé-toestellen, was wel een discussiepunt. Onze medewerkers hebben de vrije keuze om de app te installeren, maar ze zijn zelf ook overtuigd van het belang van veiligheid. De app blokkeert alleen als het voertuig uitgerust is met eeBeacon. Bijgevolg heeft dit enkel impact wanneer onze medewerkers met een vrachtwagen of mobiele kraan van Aertssen rijden. Truce voorziet trouwens een apart profiel voor privé-GSM’s, zodat er geen enkele data gedeeld wordt met ons bedrijf. We kunnen enkel zien dat er een privé-toestel geconnecteerd is met een beacon.”

Is dit ook iets voor kleine of middelgrote transportbedrijven? 

“Veiligheid is voor iedereen van even groot belang. Het uitrollen van Truce vereist wel een minimale organisatiegrootte.”

 Wat is de rol van IT bij de implementatie van dit systeem? 

“IT speelt een grote rol voor een vlotte roll-out. Truce zelf is een cloud applicatie, waardoor lokaal geen infrastructuur dient opgezet of onderhouden te worden. De bedrijfsgsm’s worden centraal vanuit IT beheerd (beschikbaar maken en updaten van app’setc). Het opzetten en onderhouden van de gebruikers ligt ook bij IT. De opvolging ligt bij de diverse bedrijfseenheden.”

Is dit systeem betaalbaar? Welke is de return on investment? 

“Het is zeker betaalbaar en niet duur in vergelijking met andere beschikbare systemen op de markt. Truce werkt met een licentie waarbij je huur betaalt per maand en per gebruiker. Veiligheid is niet altijd in euro’s uit te drukken, maar Truce houdt een vermindering van ongelukken voor en ook een onderhandelingsmiddel bij verzekeringsmaatschappijen.”

Wat kan de werkgever door Truce Beacon te weten komen over zijn werknemers? Welke spelregels dien je te volgen in tijden van GDPR? 

“Er is een verschil tussen een privé en een company policyPrivé: we zien enkel wanneer de gsm laatst verbonden was met een bepaalde beacon. Bedrijfsgsm: algemene totalen, niet per gebruiker van het aantal beheerde uren, aantal geblokkeerde app’s, sms’en gesprekken. De chauffeur wordt ook steeds na de rit geïnformeerd en krijgt in zijn app een overzicht. In lijn met een track & trace zien we een overzicht van de ritten. Niet in real-time, maar wel na het einde van de rit.”

Vrachtwagenchauffeur: Peter Krintzen

Wat was je eerste gedachte toen je hoorde dat je werkgever een app wou installeren die je toestel blokkeert tijdens het rijden? 

“Toen ik het toestel in mijn vrachtwagen zag, was ik heel even sceptisch, maar na een grondige uitleg van onze veiligheidsadviseur Ellen, en mijn IT-collega’s, was ik snel overtuigd.”

Je kon kiezen je persoonlijke smartphone uitschakelen of de app installeren. Wat koos jij?  

“Ik heb de app ook op mijn privé-gsm geïnstalleerd en ik kan het iedereen aanraden. De verleiding blijft te groot.”

Helpt Truce Beacon om écht minder afgeleid te zijn?  

“Gsm’en achter het stuur is altijd gevaarlijk. Als je nu rijdt met een personenwagen of een truck zoals deze. Het toestelletje geeft je geen enkele kans om de gsm te gebruiken. Dat zorgt ervoor dat je steeds gefocust blijft op de weg.”

Wat helpt jou om tijdens een lange rit gefocust te blijven op de weg? 

“Onze ritten zijn nooit zo lang dat we tijd hebben om met onze gedachten afgeleid te zijn. Er is ook genoeg afwisseling en manoeuvreerwerk op werven. Maar een goede nachtrust, een aangename temperatuur in de cabine, en natuurlijk géén gsm doen wonderen.”

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie