Foto Essers NB
12/09/2017

H.Essers schreef 1600 chauffeurs in voor TRUCKVEILIG!

Verkeersveiligheid is een topprioriteit bij logistiek dienstverlener H.Essers. Al van bij haar oprichting in 1928 besteedt dit transportbedrijf aandacht aan opleiding en evaluatie. Sinds 2003 wordt er werk gemaakt van een behavior-based safety-beleid, waarbij het gedrag van de chauffeurs wordt opgevolgd om een veilige vloot te realiseren. Al deze inspanningen voor veilig verkeer werden in 2014 bekroond met het ISO-39001 certificaat voor Verkeersveiligheid.

Ook dit jaar tekende H.Essers het TRUCKVEILIG charter. Het bedrijf koos bovendien engagementen voor wel 1600 werknemers. Een ideaal moment om één van deze chauffeurs, Semczuk Bruno, aan het woord te laten.

Hoe lang werkt u al als chauffeur bij H.Essers?

De firma H.Essers gaf me in 2007 een kans om de stap naar de transportsector te zetten. Na een interne opleiding van enkele maanden op het hoofdkantoor in Genk, waar het vooral binnenlands vervoer betrof, heb ik de overstap gemaakt naar de site in Tessenderlo. Hier rijd ik zowel met de huifwagen als met een bulkoplegger geladen met vooral plastic granulaat.

Wat vindt u de belangrijkste regel als u de baan op gaat?

Zo vlot en veilig mogelijk van punt A naar punt B en weer terug thuis geraken, zodat de baas, de opdrachtgever, de klant en de vriendin thuis tevreden zijn.

Welke ondersteuning krijgt u van H.Essers om het verkeer te trotseren?

Voor de veiligheid onderweg sta je natuurlijk zelf in, al wordt het ons ietsje makkelijker gemaakt door de nieuwste veiligheidssnufjes die op de laatste nieuwe lichting van trekkers staan. Om er één te noemen, het EBA (Emergency Brake Assist). Moest je toch even een fractie van een seconde onoplettend zijn, dan is er deze “noodrem” die signaleert, verwittigt en als nodig afremt.

Verder worden we bij H.Essers ondersteund door een team van driver-mentors, die ons jaarlijks een dag onder de arm nemen om ons rijgedrag te analyseren en bij te sturen als dat nodig is. De rest van het jaar krijgen we regelmatig een ‘rapport’ toegezonden waarin ons verbruik, remgedrag, gebruik van de cruise control en al wat meetbaar is, wordt geëvalueerd. Zo kunnen we onszelf bijsturen om ons rijgedrag te optimaliseren of om het goede rijgedrag te behouden.

Samen met driver-mentors analyseren we ons rijgedrag

Wat betekent verkeersveiligheid voor u?

Voor mij betekent dat de baas zijn rollend materiaal, de vracht, ikzelf en alle andere deelnemers aan het verkeer de route van A naar B veilig en wel doorkomen. Hierbij onthoud ik mezelf wijselijk van verdere commentaar op de verkeerssituaties die ik dagelijks tegenkom, want zo kan ik nog wel enkele bladzijden vullen.

Vindt u het moeilijk om altijd veilig te rijden?

De laatste jaren raken de wegen voller en voller en is het verkeer drukker dan ooit. Het belangrijkste is altijd om zelf goed te kijken en dus defensief te rijden. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik ’s morgens ruim op tijd vertrek om de drukte van het verkeer voor te zijn. Maar eens je leeg terugkomt van bij de klant, ontkom je toch niet aan die drukte. Dan is het vooral je rijstijl aanpassen en afstand houden om situaties zo goed mogelijk in te schatten. Vooral afstand houden vind ik het belangrijkste, al denken sommige medeweggebruikers (truck en auto) daar anders over.

Voldoende afstand houden en defensief rijden: een must op de baan

Voor welke actiepunten van het TRUCKVEILIG charter engageert u zich?

Eigenlijk zijn ze allen van belang, maar de volgende 3 spannen toch de kroon:

  • Ik houd voldoende afstand, afhankelijk van de verkeerssituatie, en haal niet onnodig in. Ik herstel ook zo snel mogelijk die veilige afstand na een manoeuvre.
  • Ik respecteer de wettelijke rij- en rusttijden.
  • Als ik vermoeid ben, neem ik even 15 minuten pauze.

Wat doet u concreet om die engagementen na te komen?

Als ik naar een nieuwe klant moet rijden, dan bestudeer ik vooraf altijd de mogelijke routes. Daarnaast vertrek ik ook ruim op tijd. Kom ik dan toch in druk verkeer terecht in voor mij onbekend gebied, dan probeer ik meer dan voldoende afstand te houden en anticipeer ik zo goed mogelijk op de zich voordoende verkeerssituaties. Want hoeveel jaar ervaring een chauffeur ook heeft, je kan niet oplettend genoeg zijn.

Heeft u nog verkeersveiligheidstips voor andere vrachtwagenchauffeurs?

Houd je afstand, zo behoud je een beter overzicht van wat er zich voor je afspeelt! Steek niet onnodig voorbij, probeer rustig te blijven. Daarnaast, als je de mogelijkheid krijgt om aan een cursus defensief rijden voor vrachtwagens deel te nemen, zeker doen!  Het zou je weleens een heel andere kijk op afstand, snelheid en concentratie kunnen geven

Ander nieuws

Schol op alcohol? Niet op de baan

Sinds 1 januari 2015 moet iedere professionele bestuurder (van vrachtwagens, bussen, taxi’s…)...

Van 90 naar 70 km/u

Vanaf 1 januari 2017 geldt in Vlaanderen een snelheidslimiet van 70 km/u op iedere weg buiten de ...

Verklein de dode hoek met een spiegelafstelplaats

In 2008 liet toenmalig minister van Mobiliteit Van Brempt 3 openbare spiegelafstelplaatsen aanleggen...