Hoe handhaaft de politie op de gordel?

Uit onderzoek blijkt dat vrachtwagenchauffeurs de gordel minder vaak dragen dan autobestuurders. Graham Verschaeve, adjunct diensthoofd operaties bij de Federale Wegpolitie, geeft enkele tips en vertelt hoe de politie hierop handhaaft.

Vrachtwagenchauffeurs dragen de gordel minder vaak dan autobestuurders. Waarom zou je hen motiveren om altijd vast te klikken?

290921_CGC_Portret_DAHre_0017

Graham Verschaeve, adjunct diensthoofd operaties bij de Federale Wegpolitie

Graham Verschaeve: “Het is in de eerste plaats een wettelijke verplichting, ook in vrachtwagens. Bovendien heeft EU-onderzoek aangetoond dat de overlevingskans met 50% toeneemt bij ernstige ongevallen.”

“Dat alleen al zou vrachtwagenbestuurders wakker moeten schudden. Het zou heel raar zijn om een onderscheid te maken tussen een privéverplaatsing met de wagen en een professionele verplaatsing met de vrachtwagen.”

 Wat zegt de wetgeving?

“Alle bestuurders en passagiers van auto’s en vrachtwagens moeten de gordel dragen als ze aan het verkeer deelnemen. Er geldt enkel een vrijstelling als je achteruit rijdt en voor mensen met medische redenen. Vrachtwagenchauffeurs gebruiken hun gordel nog te weinig. Volgens een rapport zou de helft van de truckers die in een verkeersongeval om het leven kwamen, het overleefd hebben als ze zich hadden vastgeklikt.”

Wat is de boete voor hardnekkige chauffeurs?

“De gordel niet dragen is een tweedegraads overtreding. Concreet betekent dit dat er een onmiddellijke inning kan voorgesteld worden van 125 euro (incl. administratieve kosten). Als er bijzondere omstandigheden zijn of de boete wordt niet betaald, kan de zaak voor de rechtbank vervolgd worden met een mogelijke boete tot 2000 euro.

Hoe vaker je vastklikt, hoe sneller en gemakkelijker het gaat.
Graham Verschaeve, adjunct diensthoofd operaties bij de Federale Wegpolitie

Zien jullie vaak chauffeurs die de gordel niet dragen?

“Uit onze cijfers kunnen we duidelijk afleiden dat meer en meer chauffeurs de gordel dragen, maar die stijging is minder groot bij vrachtwagenbestuurders. Vandaar toch deze oproep: doe die gordel aan.”

Handhaven jullie met de anonieme politievrachtwagen ook op de gordel?

“We zullen die in de eerste plaats inzetten voor afleiding achter het stuur, maar we verbaliseren ook op gordeldracht. De aanleiding voor deze anonieme vrachtwagen waren de werken aan het viaduct van Gent-Brugge. Daar vielen heel wat dodelijke ongevallen, ongeacht alle signalisatie. We hebben verschillende acties op touw gezet om te sensibiliseren en verbaliseren.

Deze vrachtwagen was één van de acties en tijdens ‘het weekend van de aandacht’, hebben we die bekend gemaakt (bekijk het op VRT NWS)

Heb je tips om de gordel correct te dragen?

  • “Draag de diagonale riem over je schouder. Te hoog kan hij je irriteren en onder je arm door kan ontzettend gevaarlijk zijn.
  • Het horizontale gedeelte moet goed over je bekken (onder de buik) worden aangespannen en mag niet te los of te strak zitten. Te los is hij niet effectief en te strak kan dan weer voor ongemak zorgen.
  • Zorg ervoor dat de gordel nergens gedraaid is.
  • Te dikke kledij draag je beter niet in de auto.
  • Hoe vaker je vastklikt, hoe sneller en gemakkelijker het gaat. Het wordt echt een automatisme.”

Bedankt Graham!

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie