H. Essers: “Dankzij Fit2Grow-platform is elke medewerker bezig met zijn gezondheid”

De groei van H. Essers wordt medebepaald door de inzet en passie van de medewerkers. Ze hechten daarom ook veel belang aan hun welzijn en ontwikkeling. Dit jaar lanceerden ze Fit2Grow, een uniek en grootschalig gezondheidsprogramma dat de ruim 6.000 H.Essers-medewerkers stimuleert om gezonder te eten en meer te bewegen. Sportief of minder sportief, iedereen krijgt met Fit2Grow de tools aangereikt om succesvol en op zijn tempo met zijn gezondheid bezig te zijn. Wij vroegen 3 medewerkers hoe dit ambitieuze project precies werkt.


Hoe werkt jullie Fit2Grow-project concreet?

Ine Verheyen, Fit2Grow-ambassadeur: “Op het Fit2Grow-platform verschijnen maandelijks leuke uitdagingen, die ons bewust maken van onze gezondheid en ons welzijn. Deze uitdagingen gaan van stilstaan bij onze “ongezonde gewoontes” tot effectief bewegingsuitdagingen. Voor deze maand worden we bijvoorbeeld sportief uitgedaagd om minstens 20 dagen 10.000 stappen te behalen. Om ons competitiegevoel op te wekken, zien we op het platform een rangschikking van de deelnemende collega’s. Dit in combinatie met leuke prijzen voor de winnaar(s) houdt onze motivatie maand na maand hoog. De maandelijkse uitdagingen en informatieve artikels staan stil bij verschillende thema’s rond gezondheid en laten ons beseffen dat kleine aanpassingen in voeding en beweging kunnen zorgen voor een gezonde(re) levensstijl.”

Jullie liepen met een aantal collega’s een triatlon, maar is dat wel haalbaar voor iedereen?

Ine Verheyen: “Het Fit2Grow-platform stelt trainingsschema’s ter beschikking voor zowel de beginnende als de ervaren sporter. Deze trainingsschema’s zijn opgesteld door de professionele coaches van Energy Lab. Zelf heb ik ervaren dat het volgen van trainingsschema’s werkt om vooruitgang te boeken en – vooral – om verantwoord en slim te trainen. Uiteraard komt niet iedereen met een nieuw wereldrecord over de finish, maar dat is ook niet het doel. Zolang iedereen maar zijn persoonlijk doelt haalt. De editie van vorig jaar heeft bovendien bewezen dat finishen haalbaar is voor iedereen. Al is er ook een keerzijde aan de medaille: luie tv-avonds of etentjes met vrienden of familie zullen af en toe vervangen moeten worden door loop- fiets- of zwemtrainingen. Ook als het koud is, regent of als je helemaal geen zin hebt. Het gaat helaas nog altijd niet vanzelf. Als ambassadeur word ik nog nauwgezetter begeleid en opgevolgd, dit is een groot voordeel en helpt mij om ook mijn collega’s op weg te helpen. De gezamenlijke trainingen zijn de ideale gelegenheid onze vooruitgang in het oog te houden.”

Zijn fittere medewerkers ook alertere chauffeurs?

Ben Bogaerts, Driver mentor en Fit2Grow-ambassadeur: “Fittere chauffeurs zijn inderdaad ook alertere chauffeurs. Slaap, temperatuur, lawaai, kwaliteit van je materiaal, comfort, ergonomie, gezonde voeding, enzovoort. Het zijn zeker factoren die een grote impact hebben op zowel de fysiek als mentale fitheid van onze chauffeurs. Vanzelfsprekend heeft dit ook een effect op zijn/haar alertheid achter het stuur. Sommige van de benoemde factoren heb je als chauffeur in de hand, sommige hebben we als bedrijf in de hand en andere helemaal niet.
Een vakman of vakvrouw haalt het maximale uit de gegeven kaarten en als werkgever ondersteunen wij die vakmensen maximaal. Hetzij door opleidingen over veiligheid, maar ook op fysiek en mentaal vlak willen wij de ondersteuning bieden die onze chauffeurs nodig hebben. Dit is iets waar Fit2Grow zeker bij helpt.”

Wat doet H.Essers om slaperigheid achter het stuur te voorkomen?

Ben Bogaerts: “We controleren elke maand of de rij- en rusttijden werden gerespecteerd van alle chauffeurs en alle planningsgroepen. Bovendien spreken we het onjuiste gedrag aan, zowel bij de planning, als de team managers of de chauffeurs. Door hen te wijzen op de gevaren van slaperigheid, proberen we hen bewust te maken van het belang van onze rij- en rusttijden. Het Fit2Grow-team wilt dit jaar nog een extra campagne doen rond slaapkwaliteit, met gerichte workshops voor arbeiders en chauffeurs. Hier zullen onze collega’s dan tips krijgen om een betere nachtrust te hebben en kunnen persoonlijke problemen aangepakt worden.”

De regels omtrent rij- & rusttijden zijn vrij uitgebreid. Zo mag een chauffeur niet langer dan 4 uur 30 minuten aan één stuk rijden. Heeft de chauffeur dat punt bereikt, dan volgt er een verplichte pauze van minstens 45 minuten. Zo mag een chauffeur maximaal 9 uur per dag rijden. Wat doen jullie als een chauffeur niet verder kan rijden?

Ben Bogaerts: “Communicatie is key, zeker in deze situaties. Door een sterke communicatie tussen chauffeur en planner, alsook tussen planner en opdrachtgever kan veel opgelost worden. We werken dagelijks aan die ketting. De chauffeurs hebben bijna altijd de mogelijkheid om te overnachten in hun vrachtwagen, dit lost ook vaak het probleem op. Zelfs als er bijvoorbeeld een grote panne is geweest, zal er een nachtchauffeur opgestuurd worden om de desbetreffende collega en zijn/haar wagen te gaan ophalen. Gelukkig is dit niet structureel.”

Hoe kan je als transportbedrijf je planning zo organiseren dat die ook tegemoet komt aan de werk-privébalans van je chauffeurs?

Mike Dautzenberg, CHRO: “Het is inderdaad niet altijd gemakkelijk om de planning te organiseren zodat elke chauffeur de juiste balans tussen werk en privé kan hebben. Maar we proberen hen wel te stimuleren met concrete tips gericht op hun doelgroep zodat zij ook tijdens hun werkuren meer bewegen. We spelen ook met onze workshops, conferenties en andere sportieve evenementen in op hun noden door deze te organiseren op een vrijdagavond na 17u of op een zaterdag. Er zijn specifieke acties en uitdagingen van Fit2Grow (zoals bijvoorbeeld de Slaapchallenge) enkel gericht op onze chauffeurs. We geloven dat als we hen de kans geven om meer energie uit hun werk te halen door beweging en aandacht voor hun welzijn, ze hier ook de vruchten van plukken in hun privéleven. Net omdat onze chauffeurs een belangrijke doelgroep voor ons zijn, hebben we 2 à 3 chauffeurs als Fit2Grow-ambassadeurs. Zij kunnen aan hun collega’s bewijzen dat het gezondheidsprogramma en de triatlon haalbaar zijn. Daarbovenop helpen zij ons inzicht te verkrijgen in de leefwereld van onze chauffeurs.”

Welke impact heeft de coronacrisis op Fit2Grow?
Mike Dautzenberg
: “Eigenlijk heeft de coronacrisis enkel een positieve invloed gehad op onze medewerkers. Aangezien er veel medewerkers thuis zaten te werken en alle vrijetijdsbestedingen on hold stonden, gaven ze meer voorkeur aan buiten bewegen en dus aan onze Fit2Grow-challenges.
We hebben dan ook op de situatie ingespeeld door specifieke tips en tricks te verspreiden. Zo hebben we de 10 gouden regels rond ergonomisch thuiswerken meegegeven en ook manieren om op een gezonde manier te sporten tijdens corona. Van maart tot heden hebben onze werknemers dan ook niet minder dan 50.000 kilometers aan beweging gelogd op de bewegingsapp Strava.”

Onze chauffeurs hebben opleidingen over veiligheid nodig, maar ook ondersteuning op fysiek en mentaal vlak. Dit is iets waar Fit2Grow zeker bij helpt.
Ben Bogaerts, Driver mentor en Fit2Grow-ambassadeur
×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewaren Terug