11 gouden tips

Deze hardwerkende chauffeurs geven 11 gouden tips en redenen om afstand te houden in het verkeer en veiliger te rijden. Benieuwd hoe zij het doen?

Ron Vaesen

Ron Vaesen (Withofs): “Als je goed uitgerust en voorbereid bent en genoeg afstand houdt, rijd je veel relaxter. Een onoplettendheid is genoeg om je in de gevarenzone te begeven. De meerderheid van de chauffeurs houdt zich aan de verplichte 50 meter, al zou ik liever wat meer afstand zien. Wij hebben als beroepschauffeurs ten slotte een voorbeeldfunctie.”

Filip De Witte

Filip De Witte (Velgio): “Zelfoverschatting en te weinig (zelf)kennis zijn belangrijke problemen in het verkeer. Je moet continu bijleren en dat doe je ook door bijna-ongevallen ernstig te nemen. Als je hard moet remmen omdat je voorligger vertraagt, is dat meestal omdat je de afstand niet goed hebt ingeschat. Technische hulpmiddelen zijn handig, maar opleidingen om ermee te leren werken, zijn noodzakelijk.”

Het maakt niet uit of je 80 of 89 km/u rijdt, het tijdsverschil is verwaarloosbaar. Rijd dus iets trager dan de flow, zo kan je beter afstand houden.
Luc Billen (Stobart Automotive N.V.)
Erik Scharmin

Erik Scharmin (Transport Gheeraert): “Je kan de volgafstand inschatten door op de kilometerpaaltjes te letten. Daar zit telkens ongeveer 100 meter tussen en ze zijn een heel doeltreffend hulpmiddel. Ook oplettend rijden heeft invloed, want het verkeer kan elke seconde veranderen. Focus op de baan en houd je niet bezig met je administratie of je boordcomputer.”

Marc Verbeeck

Marc Verbeeck (Velgio): “Afstand houden klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd. Ik geef opleidingen defensief rijden en merk dat chauffeurs nadien zeggen dat ze toch hebben geleerd hoe ze dit beter inschatten. Mijn aanbevelingen? De 3-secondenregel, meer dan de helft van de snelheid afstand houden en rekening houden met de staat van het wegdek, het weer en hoe je geladen bent.”

Ik neem een vast punt en tel: 1 krokodil... 2 krokodil... 3 krokodil...
Johan Pardaens (Den Hartogh Citerntrans)
Peter Jacobs

Peter Jacobs (Van Moer Logistics): “Ik rijd met een Daf Xf euro 6 met automatic cruise control en line detection. De afstandsregelaar staat bij mij af en toe op stand 4 (62 meter), maar meestal op stand 5 (73 meter). Zo houd ik meer afstand dan de verplichte 50 meter en dit zorgt voor een veiligere en rustigere rijstijl.”

Serge Mouro1

Serge Mouro (Lanfer): “Afstand is zo belangrijk om ongevallen te vermijden. Zoals de meeste nieuwe vrachtwagens hebben we adaptive cruise control en anti-collision assist. Die gebruik ik altijd en ik zet ze op de grootste afstand. Zo neem ik een veilige plaats in op de weg en vermijd ik bovendien de vele boetes die hiermee gepaard kunnen gaan.”

Focus op de weg is alles om ongevallen te vermijden. Leg je gsm weg, rook niet, raak geen knopjes aan en stippel je route op voorhand uit. Ik laat op de snelweg ook altijd een verlichtingspaal tussen mij en mijn voorganger.
Caroline Baugniet (Van Dievel)
Danny M

Danny Meertens (Rimatrans): “Ik gebruik geen technische hulpmiddelen, enkel mijn gezond verstand. Onze trucks hebben nog geen ACC, dus voor mij is geconcentreerd rijden de beste methode.”

Jurgen D

Jurgen Descamps (Rotrafic): “Door te dicht te rijden, zal je de fouten van je voorligger kopiëren. Bewaar dus je afstand en anticipeer. Mijn vrachtwagen is niet uitgerust met de afstandsregelaar. Ik ben hier enorme voorstander van, maar we moeten ons bewust zijn dat dit enkel een hulpmiddel is. Wat ik ook wil meegeven: maximumsnelheid ≠ verplichte snelheid en hoge snelheid = minder zicht = meer stopafstand!”

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewaren Terug