IMG_2978

Inspiratie voor je beleid

De veiligheid van het vrachtvervoer ligt oud-transporteur Marc Van Grootel na aan het hart. Zijn gouden regel om afstand te houden, is defensief rijden, een rijstijl die Xwift ook sterk aanmoedigt. Xwift is een dynamisch transportbedrijf met een 150-tal chauffeurs en gespecialiseerd in express transport van goederen in Europa.

Marc Van Grootel (preventieadviseur TVM) en Evelyn Bracke (preventiemedewerker Xwift) lichten hun aanpak toe in dit dubbelinterview.

Foto 1 Marc

Marc Van Grootel - preventieadviseur TVM

Een eerste, misschien evidente, vraag: waarom defensief rijden?

Marc Van Grootel: “Defensief rijden is vooruitzien. Als je te dicht achter je voorligger rijdt, zie je niet wat er in het verkeer gebeurt. Als er dan plots geremd wordt, kom je, rekening houdend met je reactiesnelheid en de remafstand van een geladen truck, meestal te laat. Met kop-staartaanrijdingen, grote (dramatische) gevolgen en hoge kosten tot gevolg.”

Evelyn

Evelyn Bracke - preventiemedewerker Xwift

Evelyn Bracke: “Het klopt wat Marc zegt en om die reden zet Xwift volop in op preventie en defensief en ecologisch rijgedrag. Uit onze parameters kunnen we nagaan welke rijstijl de chauffeur hanteert en hierop anticiperen.”

Helpen technische hulpmiddelen hierbij?

“Onze vrachtwagens beschikken over verschillende technische opties om veiliger te rijden, waaronder camera’s, supplementaire achteruitrijlichten en lane changing assist. Die lichten we altijd grondig toe wanneer we chauffeurs opleiden.”, aldus Bracke.

Van Grootel: “Het is nuttig als een bedrijf investeert in nieuw materiaal met alle moderne ADAS-systemen aan boord. Helaas merk ik heel vaak dat de chauffeur te weinig uitleg krijgt over het gebruik en de werking van die hulpmiddelen. De constructeur en de transporteur zijn verantwoordelijk om een gedegen ‘vehicle hand-over’-opleiding te voorzien.”

Een vrachtwagen met een automatisch remsysteem is veiliger als de oplegger die technologie ook heeft. Moeten bedrijven al hun oude trailers vervangen?

Van Grootel: “Economisch is het niet mogelijk om alle oude trailers plots te vervangen, maar als professioneel chauffeur moet je weten met welke combinatie je op de baan bent. Als dit een oudere configuratie is, moet je daar rekening mee houden.”

Meer dan 90% van de ongevallen is mede te wijten aan een menselijke fout, dus het gedrag van de chauffeur is cruciaal.
Marc Van Grootel, adviseur bij TVM

Wat kan je nog doen zodat je chauffeurs afstand houden en veilig rijden?

 Van Grootel: “In de eerste plaats moet je investeren in opleiding en bewustmaking om, indien nodig, een gedragsverandering te creëren. Meer dan 90% van alle ongevallen is mede te wijten aan een menselijke fout, dus het gedrag van de man of de vrouw achter het stuur is cruciaal. Het volstaat niet om aan je chauffeurs te zeggen dat ze voorzichtig moeten rijden. Je moet hen hierbij ook helpen.”

Bracke: “Daar sluit ik me volledig bij aan. Xwift bouwde daarom een verkeersveiligheidsbeleid uit dat niet enkel op technische maatregelen steunt, maar vooral op preventie, sensibilisering en opleiding.”

Verkeersveiligheid bij Xwift

  • Installatie camera’s met opnamefunctie (dodehoekcamera, frontcamera, achteruitrijcamera en camera in de laadruimte).
  • Supplementaire achteruitrijlichten: extra verlichting voor een beter zicht bij het manoeuvreren.
  • De vrachtwagens aangekocht vanaf 2017 zijn uitgerust met de bijkomende optie Lane Changing Assist’.
  • In het najaar van 2018 werden de snelheidsbegrenzers ingesteld op 87 km/u i.p.v. 89 km/u.

  • Elke maand worden de ongevallen geëvalueerd.
  • Als een chauffeur meerdere ongevallen heeft met een bepaald type voertuig, wordt nagegaan of de chauffeur beter met een ander type voertuig rijdt.
  • 2 coaches op de baan die meerijden en tips geven over eco-drive en defensief rijden.

  • Bij elk ongeval kijken we wat de oorzaak was, hoe we dit kunnen voorkomen en hoe we de chauffeur hierbij helpen (technische investering, interne opleiding…).
  • Maandelijks melden we het aantal ongevallen en vergelijken we de statistieken (via mail en tv-scherm aan het onthaal).
  • Foto’s van wederkerende types ongevallen worden doorgestuurd naar alle chauffeurs om hen te sensibiliseren. Bijvoorbeeld: in 2017 hadden we twee ernstige ongevallen door gsm-gebruik achter het stuur en onvoldoende afstand.  De foto’s en de correcte, veilige manier van rijden werden doorgestuurd naar alle chauffeurs.
  • We laten elke chauffeur een overeenkomst tekenen met de duidelijke boodschap dat we samen voor een (verkeers)veilige toekomst gaan!

  • Meerdere peters werden in 2017 opgeleid om nieuwe chauffeurs te begeleiden;
  • Nieuwe chauffeurs krijgen 1 dag interne opleiding theorie en 3 dagen interne opleiding praktijk met een ‘peter’ van de firma.  Enkele voorbeelden die aan bod komen:
    • waarden (communicatie, respect, flexibiliteit, veiligheid);
    • wat te doen bij een ongeval en hoe het aanrijdingsformulier invullen;
    • ladingszekerheid;
    • rij- en rusttijden;
    • technische aspecten van de vrachtwagen;
    • eco-drive;
    • manoeuvres…

  • Op regelmatige basis nemen we een alcoholtest af bij chauffeurs (zowel bij Xwift als op locatie).
  • Eco-drive: elke maand worden chauffeurs geëvalueerd op hun eco-drivescore. Indien nodig geven we bijkomende opleidingen. Op basis van vier parameters krijgen de chauffeurs een score met een veiligere en ecologischere toekomst als algemeen doel:
    • vrijloop (coasting);
    • stationair draaien;
    • schakelen in de groene zone;
    • aantal noodstops
  • Elke chauffeur moet de spiegelafstelplaats regelmatig bezoeken.  Ook de correcte afstelling van de camera’s wordt dan geregeld.
We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie