Hoe handhaaft de politie op afleiding achter het stuur?

Sinds de opkomst van de smartphone is het aantal ongevallen door afleiding gestegen. Ondertussen behoort het tot een van de grootste risico’s op de weg. Graham Verschaeve, adjunct diensthoofd operaties bij de Federale Wegpolitie, geeft enkele tips en vertelt hoe de politie hierop handhaaft.

Wat zegt de wet over afleiding achter het stuur?

290921_CGC_Portret_DAHre_0017

Graham Verschaeve, adjunct diensthoofd operaties bij de Federale Wegpolitie

Graham Verschaeve: “Handenvrij bellen is wettelijk toegestaan als het mobiele toestel in een geschikte houder zit die aan het voertuig is bevestigd. Beschikt je auto over een ingebouwd systeem om te bellen, verbind er dan mee vóór je vertrekt (via bluetooth of een kabel).”

“Daarnaast gelden de algemene verkeersregels voor bestuurders, ook voor andere vormen van afleiding. Zo moet je altijd in staat zijn om te sturen, alle nodige rijbewegingen uit te voeren en je voertuig goed in de hand hebben.”

Waarom bestaat deze wet?

“Als je belt tijdens het rijden, loop je tot 4 keer meer risico om in een ongeval betrokken te raken. Als je een berichtje verstuurt, is dat zelfs tot 12 keer meer. Maar ondanks alle waarschuwingen blijven te veel bestuurders hun gsm gebruiken in de (vracht)wagen.”

Meer info over de risico’s van afleiding vind je op veiligverkeer.be.

Wat is de boete voor hardnekkige chauffeurs?

“Sinds 3 maart zijn de boetes aanzienlijk duurder geworden. Het tarief steeg van 116 euro tot 174 euro, wat er hopelijk voor zorgt dat chauffeurs twee keer nadenken. Bovendien werd de sanctie uitgebreid tot andere digitale apparaten, zoals tablets en e-readers.”

Tijdens bepaalde periodes zijn er parketten die de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs bevelen. De chauffeurs zullen dan ook voor de politierechter moeten verschijnen waar ze een boete riskeren tot 4.000 euro en een intrekking van het rijbewijs van 8 dagen tot 5 jaar.”

Let op! Volgens art. 8.3 van de Wegcode moet je je voertuig voortdurend in de hand hebben. Ook al gebruik je je gsm handsfree, word je toch afgeleid en heb je je voertuig niet in de hand, dan kan je daarvoor ook worden gestraft.

Hoe handhaaft de politie op gsm-gebruik achter het stuur?

“Dat doen we bijvoorbeeld met onze anonieme politievrachtwagens. Sinds de wetswijziging in maart, is het duidelijker wat mag en niet mag. Je mag je gsm bv. niet gebruiken als die op de passagierszetel of op je schoot ligt. Enkel als die in een geschikte houder zit of veilig via bluetooth verbonden is.”

Bedankt Graham!

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewaren Terug